Cucur udang cubaan pertama

Standard

*picture from google images*

 

Tengah hari tadi bloghopping ke beberapa blog resepi dan saya terjumpa resepi cucur udang tembam di blog Cik Mat Gebu. Bile tengok bahan-bahannya semua ada dalam peti ais. So try la buat untuk berbuka hari ni. Tapi saya tak sempat nak sediakan sosnya. So kami just makan dengan sos cili je. Alhamdulillah menjadi cucur udang sulung saya ni. next time boleh la saya buat lagi. Senang je caranya. Tapi cucur udang saya tak setembam CMG punya. So untuk menyembunyikan kecacatannya itu, semasa menghidang saya potong empat siap-siap. So ok la sikitkan rupenya tu. Yang penting rasanya tu kawan-kawan…my husband punya komen, “sama la rasa macam kat kedai”..wah…hati dan lobang hidung akak yang lagi kembang dari cucur udang tuh!

So, here the resepi…sudi-sudikanlah mencuba!

CUCUR UDANG 

BAHAN-BAHAN:

  • Udang
  • Tepung gandum
  • Instant yeast
  • garam
  • kunyit
  • taugeh

CARA MEMASAK:

  1. Bancuh tepung gandum, yeast, garam, kunyit dan taugeh.
  2. Panaskan minyak yang banyak.
  3. Ceduk bancuhan tepung tadi dengan senduk dan letakkan udang satu persatu.
  4. Goreng dalam minyak yang betul-betul panas tadi.

Kalau resepi asal ade letak daun kucai  Tapi saya tak letak sebab sini takde daun tu.

SELAMAT MENCUBA!

5 responses »

Leave a Reply

