Simple, plain and boring

Standard

Dua hari lepas My Husband tiba-tiba tanye,”kenapa u dah tak update blog lagi?” saye jawab,”dah tak tau nak tulis ape…” he just laughed then. Pelik sebenarnya soalan tu keluar dari mulut dia sebab initally dia tak aprrove saye menulis blog ni. Dia kate buatpe nak expose info kat orang? Nanti orang boleh bace karekter kite. Kisah peribadi sesuai tulis dalam diary je, bukan kat blog. Lame gak saye menulis tanpa pengetahuan dia. Pastu bile dah terkantoi, dia prefer saye share resepi je kat blog. Tapi sekarang, nak post pasal resepi pun saya dah tak tau nak tulis resepi ape. Sekarang hari-hari saya masak saya recycle resepi-resepi tu balik. Bile kami berjalan keman-mana la baru ade cerita yang saya boleh share. Berjalan kemana-mana bukan hari-hari…so selalunya saye takde cerita.

Honestly, saye dah kekeringan idea nk update blog selalu macam sebelum ni. Saya dah terkena sumpahan ‘mental block’. Saya bukan buat ape pun. It’s just my simple, plain and boring life here. Same je rutinnya hari-hari. Lepas my husband pergi kerja memang saya takde buat ape sangat kecuali adela sikit-sikit housechores yang saya rasa tak perlu saya nk update dalam blog ni the every detail. sampai la dalam pukul 2 atau 3 saya bersiap-siap untuk masak. Dia biasa sampai rumah dalam pukul 5 or 5.30. Pastu lepak-lepak jap, kadang-kadang die nak early dinner so kami makan. Then tengok tv ke, movie ke…kadang-kadang tu online dengan laptop sorang satu atau saya baca novel atau kami bersembang-sembang sampai la mengantuk then tidur…zzzzzzzzzzz…. esoknya, rutin yang sama berulang lagi. Kalau weekends pun takde beza sangat, lebih kurang tu je. Rutin harian saya akan berbeza sikit bile kadang-kadang kami dijemput menghadiri majlis rumah terbuka. Takpun bile saye pergi main badminton. Tapi tu la, nak cerita pasal pergi open house lagi ke? Main badminton? BORINGGGG!!! Oh ye, semalam lain sikit sebab tengah hari my husband hantar saye pergi rumah Emilia sebab saya dan Emilia plan nak pergi makan pizza yang dekat ngn rumah die tu. Plannya kami nak pergi during lunch hours, tapi sebab panas sangat dan kami kene jalan kaki so tak sanggup la nak redah panas tu, end up kami melepak and berborak sampai pukul 4 petang baru keluar. My husband dah nak balik kerja masa tu! Saya kene balik dengan die. So sekejap je la kat kedai pizza. Takkan itu saye nak jadikan satu entri? Tapi iye…makan pizza di Sudan adelah satu kelainan dalam rutin harian saye…what a boring life i got here, right?! Tapi saya tetap bersyukur sebab sekurang-kurangnya saya terlepas dari beban tekanan perasaan yang dihadapi oleh kawan-kawan saye yang bekerja. Kalau baca status masing-masing kat Facebook, memang macam-macam masalah negara yang mereka hadapi. Tak macam saya, masalah paling besar yang saya hadapi ialah memikirkan ape yang nak dimasak hari ni…pastu kalau nak kene attend ape-ape majlis kene fikir baju ape nak pakai ek? Dan bile nak pergi bercuti mane-mane masalah terbesar ialah malas nak packing! Masalah yang jauh lebih ringan berbanding ape yang dihadapi oleh kawan-kawan saye di Malaysia. Masalah mereka melibatkan rakyat dan negara. Memikirkan itu, saya memang sangat mensyukuri nikmat yang Allah limpahkan pada saya sekarang ni. Alhamdulillah… takpe la walaupun saya dah tak merasa nikmat bershopping sakan pada hari gaji sebagaimana yang dirasai oleh kawan-kawan di Malaysia. Sini pun bukan ade tempat nak shopping. Cume saye risau bile tempoh berehat saye ni habis, mampukah saye menggalas beban dan tanggungjawab itu semula nanti? Memikirkan itu je dah buat saye stress! Sebab saya pernah melalui kehidupan yang macam tu sebelum ni. Harap-harap saya akan mampu menghadapinya. Tapi buat masa ni, i just want to enjoy my simple, plain and boring life to the fullest!

Leave a Reply

